Followers

Welcome

Jul 9, 2011

PLot NOvEl F3

Analisis Novel Merdeka ! Merdeka !
Penulis Novel: A. Rahman Hanafiah

PLOT
PERMULAAN
Kudin dan rakan-rakan serta orang-orang Kampung Teras Jernang berjuang untuk mempertahankan kampung meraka daripada ditawan oleh komunis. Kudin mengetuai pemuda kampung dan sentiasa bekerjasama dengan penduduk kampung menentang penjajah. Kudin terkejut kerana dipilih mewakili angkatan pemuda ke Kuala Lumpur untuk menyampaikan ucapan. Kampung Teras Jernang menjadi sasaran pengganas menyebabkan kehidupan orang kampung tertekan. Penduduk kampung membina kubu untuk mempertahankan kampung mereka.

PERKEMBANGAN
Kudin menghadiri mesyuarat di Kuala Lumpur mewakili Persatuan Pahlawan Kemerdekaan Gerik. Dia juga diminta untuk menyampaikan ucapan dalam perhimpunan agung. 

PERUMITAN
Ayah Kudin (Pak Awang) diugut supaya meninggalkan persatuannya itu dan bekerjasama dengan pihak Inggeris. Namun begitu, dia membuat keputusan untuk berhenti kerja dengan Inggeris. Kisah kehilangan Bustam di dalam hutan menimbulkan kebimbangan Pak Awang sehngga mendorongnya memasuki hutan untuk mengesan Bustam. Pak Awang hilang ketika mencari Bustam yang telah dilarikan oleh pengganas komunis. Akhirnya, Pak Awang telah mati dibunuh oleh pengganas komunis.

KLIMAKS
Kudin berangkat ke Kuala Lumpur walaupun ayahnya masih belum ditemui. Perhimpunan agung yang berlangsung di Kuala Lumpur mendapat sambutan yang hangat. Perhimpunan yang dihadiri oleh orang-orang Melayu itu turut disertai oleh pemimpin-pemimpin dan tokoh-tokoh Melayu. Penerangan daripada Dato’ Onn berjaya mempengaruhi Raja-raja Melayu supaya menentang penubuhan Malayan Union dan bersetuju sebulat suara untuk tidak menghadiri pengisytiharan Malayan Union. Hal ini, menyebabkan majlis perasmian Malayan Union gagal.

PELERAIAN
Walaupun Malayan Union gagal ditubuhkan, namun Dato’ Onn tetap mengingatkan semua orang bahawa perjuangan mereka masih belum selesai. Dato’ Onn menyeru orang Melayu agar bersatu untuk meneruskan perjuangan untuk mencapai kemerdekaan.